Motosikletin Tarihi


 

Motosiklet, iki veya üç tekerli, bisiklet benzeri, içten yanmalı motora sahip bir veya iki kişilik ulaşım aracıdır.

İlk örnekleri bisikletlere motor takma girişimleriyle ortaya çıkmıştır. 1869 senesinde Amerika Massachusetts’li Sylvester Roper buhar gücüyle çalışan motosiklet benzeri bir taşıtı geliştirmeye çalışmıştır. 1893 senesinde Felix Millet beş silindirli bir motoru bir bisikletin ön tekerleğine takarak bugünkü motosiklete bir hayli benzeyen bir taşıt gerçekleştirmiştir.

Başarılı ilk iki tekerli motorlu taşıt tasarımını Fransız mucitler Michael ve Eugene Werner gerçekleştirmiştir. Werner kardeşler aracın motorunu, kadronun altına iki teker arasına yerleştirdiler. O tarihten sonra motosiklet tasarımlarında motor hep aynı yerde kalmıştır.

Üretilen motosikletlerde tip ayrımından çok kullanıcıların tercihleri ön plana çıkmaktadır. Örneğin hem gezi hem de spor motosikletlerinin özelliklerini tek motosiklette barındırma gayreti sonucu üretilen gezi-spor motosikletleri çok fazla motor sever tarafından tercih edilir. Tabii ki bu motosiklette gezi motosikletinin sürüş rahatlığı olmamasının yanında bir spor motosikletteki hız da beklenmemelidir. Sonuç olarak gezi motosikletinden çok daha iyi performansa sahip olup spor motosikletinden çok daha iyi sürüş rahatlığı sunan bir motosiklettir.


Motosikletlerin üretimi

Kullanılmakta olan modern motosikletler aşağıda belirtilen parçaların standart üretimi ile yapılmaktadır.

Şasi

Bir motosikletin şasisi alüminyum veya çelik desteklerin kaynak yardımıyla birleştirilmesi sonucu üretilir ve motorun ana iskeletini oluşturur. Bazı özel üretim motosikletlerde karbon-fiber ve titanyum kullanılır ki bu biçimde üretilmiş bir motosikletin maliyeti bir hayli yüksektir. Motosikleti taşıyan ve dengesini sağlamakta olan şasidir ve sağlamlığı önemlidir. Profesyonel motosikletlerin şasileri milimetrik hesaplarla dengelenir.

Ön Çatal

Motosikletlerde ön tekerin takıldığı ve sürücünün motosikleti kontrol edebilmesi için gereken motosiklet gidonunun eklendiği parçadır.

Motor

Şu ana kadar üretilmiş nerdeyse tüm motosikletler benzinle çalışan içten yanmalı motorlar yardımıyla çalışmaktadır. Ancak bazı küçük Scooter tipi modeller elektrik motoru ile de çalışmaktadır.

Vites

Modern motosikletlerde genelde beş veya altı ileri vites bulunmaktadır. Sadece bazı özel motosikletlerde (Honda Goldwing ve BMW K1200LT modeli) geri vites sistemi de kullanılıyor.

Gidon

Genellikle birbirine kaynak yardımıyla eklenmiş çelik ve alüminyum parçalardan oluşur. Bazı motosikletlerde gidon kaynak yapılmaksızın tek parça halinde de üretilmektedir.

Tekerlekler

Motosikletin en önemli bölümlerinden birisidir. Çünkü motosikletin hareket becerisi ve hızı tekerleklerin temas ettiği yüzeyin fiziksel yapısından fazlası ile etkilenir. Dolayısıyla tekerleklerin üretimi artık nerdeyse bir bilim dalı haline gelmiştir.

Frenler

Motosikletlerde birbirinden bağımsız iki çeşit fren sistemi bulunmaktadır. Bunlar ön ve arka fren sistemleridir. Bazı modellerde bu iki sistem birbiriyle etkileşimli olarak tasarlanmıştır. Ön fren arka frene göre daha kuvvetli ve etkilidir.

Süspansiyonlar

Modern dizayn motosikletlerde ön ve arka süspansiyonlar dahil olmak üzere iki tip süspansiyon sistemi vardır ve bunlar direk olarak şasiye bağlıdır.

Aygıtlar

Özel arazi motosikletleri hariç nerdeyse tüm motosikletlerde hız göstergesi odometre (yol göstergesi) ve takometre standarttır. Yağ göstergesi ve benzin göstergeleri de günümüz modellerinde mevcuttur.